Informacje gr II
Program Wspierania Rodzin Wielodzietnych
Charakterystyka dziecka po ukończeniu 5 roku życia
- stoi na jednej nodze 7 - 8 sekund
- skacze na jednej nodze
- pojawiają się pierwsze próby skoków ze skakanką
- chętnie bawi się i tańczy przy muzyce
- potrafi samodzielnie jeździć na rowerku
- pojawiają się nowe umiejętności np. pływanie, taniec itp.
- chętnie pracuje przy stoliku
- wykonuje pracę zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela - koloruje zgodnie
z poleceniem
- potrafi się skupić na wykonywanej czynności
- rysuje między wyznaczonymi liniami - potrafi kreślić linię ruchem ciągłym
- chętnie rysuje - tworzy proste rysunki tematyczne
- wykonuje różne prace z plasteliny - wylepia wałeczkami z plasteliny kontury prostych rysunków
- potrafi nawlekać różnej wielkości koraliki na sznurek
- buduje wieżę z 9 - 10 klocków
- chętnie buduje z klocków budowle o różnym stopniu trudności
- samodzielnie posługuje się nożyczkami - potrafi wyciąć kwadrat i inne proste kształty
- potrafi rozpinać i zapinać guziki
II. Rozwój mowy.
- tworzy wypowiedzi wielozdaniowe
- opowiada o przebiegu jakiegoś zdarzenia, relacjonuje obejrzany film
- uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe w swoich wypowiedziach
- potrafi porządkować wypowiedzi w określone sekwencje i łączy je w spójne struktury składające się z większej ilości zdań
- pyta o znaczenie słów i potrafi je wyjaśnić
- potrafi opisywać przedmioty, podając ich cechy charakterystyczne
- odchodzi od dosłownego rozumienia słów i wyrażeń, pojawiają się wyrażenia metajęzykowe - bawi się słowami, rymuje, dostrzega różnego rodzaju niuanse językowe, zauważa wieloznaczność wyrazów i to, że
są języki obce
- coraz rzadziej stosuje w wypowiedziach nieprawidłowe formy gramatyczne
- w jego mowie pojawia się głoska „r"
- potrafi prawidłowo wymawiać „sz, ż, cz, dż"
III. Rozwój operacji umysłowych.
- samodzielnie układa puzzle z 24 elementów, dobiera kolejne elementy kierując się kształtem, kolorem
- rysuje postać człowieka składającą się z głowy ze szczegółami, tułowia, rąk
i nóg dwuwymiarowych, przymocowanych do tułowia we właściwym miejscu
- poprawnie odwzorowuje figury proste (koło, kwadrat, trójkąt, czasem kwadrat oparty na kącie) i proste figury złożone
- rozumie pojęcia różnica, podobieństwo
- określając różnice między dwoma obiektami podaje ich funkcję
- określając podobieństwo dwóch obiektów podaje ich wspólne cechy lub podaje pojęcia ogólne
- klasyfikuje przedmioty wg kształtu, koloru i funkcji
- rozumie następstwo czasu (np. dziś, jutro, rano, wieczorem), stosuje poprawnie określenia związane z poczuciem czasu
- zadaje dużo pytań
- poprawnie przelicza do 10
- potrafi dopełniać elementy w zbiorze do 5
- zapamiętuje 4-elementowe sekwencje
- zapamiętuje 4-elementowy układ
- zapamiętuje opowiadane historie
- skupia się na wykonywanej czynności 20 - 30 min.
- ma bogatą wyobraźnię, ale rozróżnia fantazję od rzeczywistości
IV. Rozwój emocjonalno-społeczny.
- jest stabilniejsze emocjonalnie
- lepiej kontroluje emocje
- mówiąc o emocjach spontanicznie używa różnorodnych określeń, poza
podstawowymi (np. nieszczęśliwy, zazdrosny, wstydzę się itp.)
- zadaje pytania na temat śmierci
- może bać się o własne zdrowie np. skaleczenia przy upadku
- może przeżywać lęki nocne
- jest bardziej podporządkowane, lepiej panuje nad swoim zachowaniem
- jest wytrwale, stara się zrealizować cel, który sobie postawiło
- podejmuje coraz bardziej rozbudowane zabawy tematyczne np. w dom,
w szpital
- samodzielnie wymyśla zabawy
- chętnie bawi się z innymi dziećmi
- stara się sam pamiętać o przestrzeganiu zasad obowiązujących w grupie
- zachowuje prawidłowy dystans wobec dorosłych (stosuje formę Pani/Pan)
- wykonuje większość czynności samoobsługowych
- podczas posiłków używa sztućców, kroi nożem
- wiąże buty
- potrafi się samodzielnie umyć, ubrać
- korzysta samodzielnie z toalety
- pomaga w domu, jest dumne ze swoich „obowiązków"
Opracowanie: Marzena Walkowiak
Agnieszka Wrzesiak
Dorota Szwugier